asadicup

asadicup

لیوان کاغذی اسدی
asadicup

asadicup

لیوان کاغذی اسدی

آیا همه لیوان های کاغذی استاندارد هستند؟

لیوان های کاغذی استاندارد را از غیر استاندارد بشناسیم چون بسیار خطرناکتر و مضر تر از لیوان پلاستیکی هستند.

در واقع آنچه افراد و مجامع را به استفاده از ظروف و لیوان های کاغذی ترغیب مینماید شرایط بهداشتی و ارجعیت های ساختاری و زیست محیطی آن نسبت به لیوان های پلاستیکی است. اما متاسفانه دربسیاری از کارگاه های زیرزمینی و بدون مجوزی که ساخت این ظروف انجام می پذیرد حتی مبانی بهداشت نیز رعایت نمی گردد و عمدتا دستگاه های تولید لیوان مملو از رسوب گرد وغبار و تراوشات روغن صنعتی هستند.

لیوان های کاغذی استاندارد

چاپ روی لیوان کاغذی برای تبلیغات و یا زیبای و تنوع فعالیتی است که امروزه شاهد انجام آن هستیم. در فرآیند چاپ جداره بیرونی در صورت استفاده از مرکب صنعتی که محتوی مشتقات سرب و حلال های نفتی می‌باشد خطر ابتلای به سرطان و مشکلات ریوی را قطعی می‌سازد.

با استفاده از مرکب های پایه گیاهی (food garde) علاوه بر جلوگیری از خطرات جانی می توانیم به محیط زیست هم کمک کنیم.

رعایت استاندارد های تولید ظروف و لیوان های کاغذی و استفاده از مرکب های پایه گیاهی علاوه بر حفظ سلامت موجب می شود تا درهنگام استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی داغ، بوی نامطبوع فرآورده‌های نفتی نیز استنشاق نگردد.

لیوان های کاغذی با چاپ گیاهی شاید به لحاظ قیمت کمی بالاتر از سایر لیوان ها باشد، اما مزایای این لیوان های کاغذی و سلامت انسان و حفظ محیط زیست قطعا ارزشمند تر خواهد بود.

ددر دنیای امروز که رقابت در تجارت و صنعت تنگاتنگ است باید توجه داشت که در این رقابت ها برای کسب اندک سودی بیشتر سلامت انسان ها و محیط زیست را به خطر نیاندازیم.

لیوان های کاغذی استاندارد چیست؟

برای اکثر افراد این سوال مطرح می شود که استاندارد لیوان کاغذی بر چه اساس و معیاری اندازه گیری می شود ، آیا منظور از استاندارد لیوان کاغذی یکسان سازی از نظر اندازه و ابعاد و شکل ظاهری آن است یا استاندارد بهداشتی و حتی استاندارد در نقش و طرح لیوان کاغذی است ؟

به طور کلی نقش و طرح موجود در روی لیوان کاغذی نمی تواند موضوع مهم در استاندارد لیوان های کاغذی باشد و صحبت در مورد آن مسئله ای غیرعادی و عجیب به نظر می رسد. در مورد نگاه فرهنگی و هنری هر چیزی که از دیدگاه عموم افراد خوشایند به نظر برسد مسئله ای مهم تلقی می شود .

منظور از استاندارد طرح و نقش در لیوان های کاغذی به هنجار بودن یا فرهنگی بودن طرح یا تصویر روی لیوان های کاغذی می باشد . در صورتی که پیان یا تصویری غیراخلاقی و ناهنجار بر روی لیوان چاپ شده باشد ،یا پیام شادی و فرهنگی زیبا بر روی لیوان یا بشقاب چاپ شده باشد هر یک تاثیراتی را بر روی مخاطب خواهد گذاشت .

آیا استاندارد در تمام لیوان های کاغذی یکسان است؟

در مورد استاندارد لیوان کاغذی از لحاظ ابعاد و شکل ،ساده ترین راه سنجش و درست ترین آن یکسان سازی ابعاد لیوان کاغذی،حجم آن می باشد.تنوع در حجم انواع لیوان های کاغذی زیاد است و از ۷۰ سیسی تا ۲۰۰۰ سی سی وجود دارد .

استاندارد لیوان کاغذی

استاندارد اندازه گیری حجم لیوان های کاغذی

مبنای اندازه گیری حجم لیوان های کاغذی در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا میلی لیتر یا سی سی می باشد و در برخی از کشورهای جهان از واحدی به نام انس که دارای علامت اختصاریoz هست نمایش داده می شود .اندازه گیری تقریبی استاندارد لیوان کاغذی بر اساس انس برابر است با ۳۰ سی سی است .

به طور مثال لیوان کاغذی ۶۰ سی سی معادل ۲ انس می باشد .مبنای اصلی تولید لیوان کاغذی حجم قالب آن هاست که کمی تغییر در ابعاد قالب می توان حجم لیوان کاغذی را تغییر داد .این مسئله روشن است که شرکت های تولید کننده لیوان کاغذی می توانند با توجه به نیاز مشتریان و بازار فروش و از همه مهم تر استاندارد لیوان کاغذی،قالب های دستگاه تولید لیوان کاغذی را کوچک یا بزرگ در ابعاد و حجم متفاوت تولید نماید .

استاندارد مشخصی در این رابطه وجود ندارد و تغییرات در ابعاد و حجم لیوان های کاغذی به عنوان ویژگی دستگاه تولید لیوان کاغذی می توان در نظر گرفت .

از مهم ترین نوع استاندارد لیوان کاغذی،میتوان به استانداردهای بهداشتی آن اشاره کرد .این استاندارد مدل های متنوع و وسیع دارد که مرکز تایید و تغییر در آن وزارت بهداشت هر کشور می باشد.کنترل و بررسی بخش اصلی تولید لیوان های کاغذی که همان کاغذ است توسط این وزارت انجام می شود.

یکی از مهم ترین موارد در تولید لیوان های کاغذی رعایت نکات بهداشتی است که به عنوان مثال در مرحله چاپ باید از مرکب های غیرشیمیایی با حلال آب استفاده شود اما به ندرت این موضوع رعایت می شود و اکثر چاپخانه ها از مرکب های شیمیایی استفاده می کنند .در مورد مرحله ساخت و فرم دهی لیوان های کاغذی باید نکات بهداشتی رعایت شود .

این مقاله ها را هم بخوانید 

استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف در آشپزخانه

از لیوان‌ یکبار مصرف استفاده کنیم یا چندبارمصرف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد